Ozorne, Oekraine

Zendingscentrum in Zuid-Oekraïne

In Zuid-Oekraïne, op enkele kilometers van de grens met Roemenië en Moldavië, ligt de plaats Ozorne. Sinds 2012 bevindt zich hier een zendingscentrum waar christenen uit Zuid-Oekraïne en Moldavië elkaar ontmoeten.

Het begon in een garage

De christelijke gemeente in Ozorne begon in de jaren 2000 met het houden van samenkomsten. De gemeente kwam hier samen in een garage waar de faciliteiten verre van optimaal waren. In 2008 werden plannen gemaakt voor een eigen zaal. Op een aangekocht terrein werd bestaande bebouwing gerenoveerd om dienst te kunnen doen als samenkomstzaal.

In 2010 kreeg het project een doorstart met de nieuwbouw van een zendingscentrum waar de gemeenten uit Zuid-Oekraïne konden samenkomen. Er werd een conferentiezaal gebouwd waar circa 400 personen de christelijke samenkomsten (erediensten) kunnen bijwonen met goede faciliteiten voor meerdaagse conferenties. Dankzij de inzet van vrijwilligers uit binnen- en buitenland kon het centrum in 2012 worden geopend. Stichting WEW heeft financieel bijgedragen aan dit project.

Een plaats van geloofsopbouw

Nu ontmoeten een kleine 500 christenen uit acht verschillende gemeenten in Zuid-Oekraïne en Moldavië elkaar tijdens de meerdaagse christelijke conferenties. Dankzij de goede faciliteiten voor slapen en eten is er naast de erediensten volop gelegenheid voor informele uitwisseling van het geloof. Ook biedt het centrum goede mogelijkheden ten behoeve van het christelijke kinder- en jongerenwerk.

16 oktober 2019

Kerkbouw in Polen

Kerkbouw in Polen WEW bouwt een grote kerk voor de…

Christian Youth Development Program (CYDP) in Afrika