Steun van de Zuid-Afrikaanse overheid voor CYDP

In de maanden maart en juli van 2019 kreeg het Christian Youth Development Program (CYDP) in Zuid-Afrika bezoek van lokale en (inter)nationale hoogwaardigheidsbekleders.

Gepubliceerd op 21 juli 2019

Op 25 maart 2019 ontving CYDP bezoek van de heer Major Kobese, Director Immigration van het ministerie van Binnenlandse Zaken in Zuid-Afrika, en de heer Sam Nwanja Tambe van de Kameroense ambassade in Zuid-Afrika. Ze werden vergezeld door vertegenwoordigers van de lokale overheden in Emfuleni en Ngwathe, gemeenten in de Zuid-Afrikaanse districten Sedibeng en Fezile Dabi.

In Sedibeng bevindt zich het Stephanopark Conference Center en in Fezile Dabi het landgoed Pont de Val, waar veel jongeren uit onder andere Zuid-Afrika, Congo, Kameroen en Kenia inmiddels hebben kunnen deelnemen aan het humanitair-christelijke ontwikkelingsprogramma dat is opgezet door BCC South Africa in samenwerking met UpRiver Group of Companies.

De heer Major Kobese (tweede van rechts) van het ministerie van Binnenlandse Zaken in Zuid-Afrika brengt samen met andere hoogwaardigheidsbekleders een bezoek aan CYDP op 25 maart 2019. William Goxo (Director Youth Development, tweede van links) geeft uitleg.

William Goxo (links) met vertegenwoordigers vanuit de Zuid-Afrikaanse gemeente Ngwathe.

Ook bezoek van de Kameroense ambassade in Zuid-Afrika: de heer Sam Nwanja Tambe (midden) is verantwoordelijk voor cultuur en onderwijs.

Positief effect op omgeving

Op 4 juli 2019 bracht ook burgemeester Moerane van Emfuleni een bezoek aan CYDP. Net als de eerdere bezoekers kreeg hij een rondleiding met uitleg over het ontwikkelingsprogramma waarin jongeren naast Bijbelonderwijs de kans krijgen tot het volgen van een praktische opleiding en het opdoen van werkervaring.

Het programma wordt gefinancierd met buitenlandse donaties, onder andere vanuit Stichting WEW. In combinatie met andere buitenlandse investeringen biedt CYDP werkgelegenheid aan 340 lokale inwoners, en dat aantal zal naar verwachting oplopen tot 450 in november 2019. Ook indirect heeft dit een flinke impact; naar schatting onderhoudt het programma zo’n 2000 mensen in de Vaal, een gebied in de gemeente Emfuleni. Als burgemeester van een gemeente met 800.000 mensen waarvan 60% werkloos is juicht de heer Moerane het programma van harte toe.

“Naar mijn mening is dit een van de beste samenwerkingsprogramma’s tussen Zuid-Afrika en andere Afrikaanse landen. Het heeft bewezen dat het de potentie heeft om jonge mensen zichzelf te laten helpen, door economisch en sociaal zelfvoorzienend te worden,” schrijft Moerane in een brief, die u hier kunt lezen. “Ik wil dan ook alle relevante afdelingen en vertegenwoordigers van Zuid-Afrika in het buitenland aanbevelen dit programma te steunen.”

Burgemeester Moerane (tweede van rechts) en International Relations Officer Sarah Mangai (rechts) samen met Tielman Slabbert (links, BCC South Africa) en William Goxo (tweede van links, Director Youth Development) tijdens het bezoek op 4 juli.

Visa voor deelnemers CYDP

Die steun is er in Afrika. Om jongeren uit het Afrikaanse continent de gelegenheid te bieden deel te nemen aan het ontwikkelingsprogramma, ondersteunt het ministerie van Binnenlandse Zaken in Zuid-Afrika hen met visa maatregelen om hen van een passend visum te voorzien. Veel jongeren kunnen een jaar lang in Zuid-Afrika verblijven voor het CYDP programma. Hierdoor kunnen de jonge mensen uit diverse Afrikaanse landen nuttige vaardigheden opdoen waarmee ze straks ook in hun eigen omgeving een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Als donateur is Stichting WEW samen met organisator BCC South Africa zeer dankbaar voor de steun vanuit de overheid voor het Christian Youth Development Program.

Lees de brief van burgemeester Moerane

De heer Sam Nwanja Tambe van de Kameroense ambassade maakt kennis met CYDP deelnemers.

Colin Turner (midden) van Stichting WEW in gesprek met de gasten.

De CYDP deelnemers zingen een lied voor de vertegenwoordigers vanuit de overheid.

Tielman Slabbert (BCC South Africa) geeft een presentatie over de werkwijze en resultaten van CYDP.