Zendingscentrum Ternopil, Oekraïne

Het zendingscentrum net buiten Ternopil is de plek waar christenen in Oekraïne gezamenlijke diensten houden. In dit zendingscentrum worden ook internationale diensten gehouden waar christenen uit Polen, Roemenië, Hongarije, Moldavië, Rusland, Witrusland en Oekraïne samen hun geloof belijden. De conferentiezaal biedt plaats aan duizend deelnemers. Naast de erediensten zijn onderlinge geloofsopbouw (informele geloofsuitwisseling) en christelijk kinder- en jongerenwerk belangrijke aspecten van de meerdaagse conferenties. Het zendingscentrum biedt hiervoor de benodigde faciliteiten.

Historie

Lange tijd was het voor christenen in de voormalige Sovjet-Unie moeilijk om openlijk hun geloof te belijden. Christenvervolging en zelfs martelingen kwamen voor. Sinds de jaren ’90 is Brunstad Christian Church actief met zendingswerk in Oekraïne. In de loop van de tijd zijn in deze regio gemeenten ontstaan en het aantal christenen dat samen hun geloof belijdt is gegroeid. In Oekraïne, waar de afstanden tussen de gemeenten groot zijn, groeide de behoefte aan een plek waar de christenen uit de verschillende gemeenten meerdere dagen bij elkaar konden zijn voor hun christelijke geloofsopbouw.

In 2006 begonnen christenen uit de gemeente in Ternopil, geholpen door vrijwilligers uit binnen- en buitenland met de bouw van het zendingscentrum. Naast een zaal voor de erediensten werden faciliteiten gerealiseerd ten behoeve van het christelijke kinder- en jongerenwerk. Stichting WEW heeft het project financieel ondersteund. In 2008 werd het centrum geopend tijdens de eerste christelijke conferentie.

29 juni 2022

Jaarverslag 2021

Bekijk of download ons jaarverslag over 2021 hier: WEW Jaarverslag…
30 juni 2021